Oikean mallin, koon ja imukyvyn valitseminen säästää aikaa ja rahaa!
Nopean avun inkontinenssijuojan valintaan tuo
Metsäpolun extranetin päävalikon Ohjeet-välilehdeltä löytyy helposti seurattavat ja yksityiskohtaiset käyttöohjeet kunkin toiminnon suorittamiseen. Mikäli kuitenkin extranetin käyttöön liittyen ilmenee lisäkysymyksiä, on aina mahdollista olla yhteydessä Metsäpolun asiakaspalveluun, puh. 0303 9896 (arkisin klo 8.00-16.00) tai s-posti
asiakaspalvelu@metsapolku.fi.
Pyrimme jatkuvasti kehittämään Metsäpolun extranetia käyttäjäystävällisempään suuntaan. Tulevista uudistuksista ilmoitamme extranetin käyttäjille sähköpostitse.
Yhteistyöterveisin,
Palveluosakeyhtiö Metsäpolku
Käyttöohjeet
Vasemmalla näet ne alueet, joiden tietoihin sinulla on muokkausoikeus. Klikkaamalla alueen nimeä saat näkyviin listan alueen asiakkaista. Klikkaamalla asiakkaan nimeä saat näkyviin asiakkaan tiedot. Voit myös hakea asiakkaan tiedot näkyviin vasemman yläkulman Hae asiakasta -hakutoiminnolla. Kirjoita asiakkaan asiakasnumero tai suku- ja etunimi hakukenttään ja saat näkyviin listan hakua vastanneista asiakkaista.
Asiakkaan toimituksia koskevat tiedot löytyvät viiden eri välilehden alta.
Yhteystiedot-välilehdellä voit muokata asiakkaan yhteystietoja, merkitä asiakkaan hoitokotiin/palvelutaloon, siirtää asiakkaan alueelta toiselle, poistaa asiakkaan kotijakelun piiristä tai merkitä asiakkaan kuolleeksi.
Merkitse asiakas hoitokotiin/palvelutaloon kirjoittamalla hoitokodin/palvelutalon nimi Hae hoitokotia/palvelutaloa -kenttään, jolloin saat näkyviin listan hakua vastanneista hoitokodeista/palvelutaloista. Valitse oikea hoitokoti/palvelutalo ja klikkaa Päivitä tiedot -nappia.
Yhteystiedot-välilehdellä voit myös merkitä Oven taakse jättö -ruutuun tiedon siitä, että Postin kuljettaja saa jättää toimitettavat tuotteet asiakkaan oven taakse, mikäli ovea ei tulla aukaisemaan.
Seuraava toimitus -välilehdellä voit tarkastella asiakkaan seuraavaa toimitusta, tehdä muutoksia sen sisältöön tai muuttaa toimituspäivämäärää. Seuraava toimitus -välilehdellä näkyy myös asiakkaalle seuraavan kotijakelutoimituksen yhteyteen tehdyn omakustanteisen lisätilauksen sisältö.
Seuraava toimitus -välilehdellä voit myös merkitä Oven taakse jättö -ruutuun tiedon siitä, että Postin kuljettaja saa jättää toimitettavat tuotteet asiakkaan oven taakse, mikäli ovea ei tulla aukaisemaan.
Mikäli asiakas kuuluu Metsäpolun oman kuljetusauton jakelualueeseen (Espoo, Kirkkonummi), näkyy Seuraava toimitus -välilehdellä myös Viesti kuljettajalle -kenttä, johon on mahdollista kirjoittaa viesti asiakkaan seuraavan kotijakelutoimituksen kuljetukseen liittyen.
Tuotesopimukset-välilehdellä voit tehdä muutoksia asiakkaalle toimitettaviin tuotteisiin. Voit tehdä muutoksia asiakkaan nykyiseen tuotesopimukseen, lisätä uuden tuotesopimuksen tai lakkauttaa nykyisen tuotesopimuksen.
Vanhat toimitukset -välilehdellä voit tarkastella asiakkaan aikaisempien toimitusten sisältöä ja toimituspäivämääriä. Vanhat toimitukset -välilehdellä on myös mahdollista seurata Itellan lähetystunnuksen avulla asiakkaan toimituksen etenemistä Itellan lähetysten seurannan kautta sen jälkeen, kun asiakkaan toimitus on siirtynyt Metsäpolulta Itellan käsiteltäväksi. Metsäpolun oman kuljetusauton jakelualueeseen (Espoo, Kirkkonummi) kuuluvilla asiakkailla ei Itellan lähetystunnusta näy.
Lisätilaus-välilehdellä on mahdollista tehdä asiakkaalle omakustanteinen lisätilaus ilman erillisiä toimituskuluja seuraavan kotijakelutoimituksen yhteyteen.
Jokaisella välilehdellä voit myös kirjoittaa asiakaskohtaisia, vapaamuotoisia kommentteja.
Ongelmatapauksissa lähetä sähköpostia!
- Hae asiakas ja mene Seuraava toimitus -välilehdelle.
- Syötä uusi toimituspäivämäärä Seuraava toimituspäivä -kenttään ja klikkaa Tallenna-nappia.
- Kun haluat jättää yhden toimituksen väliin, siirrä toimituspäivää noin kolme kuukautta eteenpäin.
- Huom! Pitäydythän samassa viikonpäivässä kuin alkuperäinen toimituspäivä oli. Toimituspäivän tulee olla aina arkipäivä.
- Huomaa, jos toimituspäivään on aikaa alle seitsemän vuorokautta, et pääse muuttamaan sitä. Samoin et voi siirtää toimituspäivää tuota ajanjaksoa lähemmäs nykyhetkeä. Varoajan sisällä tarvittavat muutokset toimituksiin pyydämme ilmoittamaan Metsäpolun asiakaspalveluun puh. 0303 9896.
- Vinkki: Klikkaamalla Ehdota toimituspäivää -nappia saat arvion lähimmästä mahdollisesta kyseiselle alueelle menevästä toimituksesta. Kuljetuksen ajankohtaa saatetaan kuitenkin joutua muuttamaan ohjelman ehdottamasta päivämäärästä.
- Huom! Asiakkaan seuraavaa toimitusta ei saa siirtää nollaamalla kaikkien tuotteiden toimitusmääriä tai vuorokausikulutusta, vaan toimitus tulee siirtää muuttamalla toimituspäivämäärää. Yksittäisen tuotteen toimitusmäärän arvoksi voi muuttaa nollan, mikäli juuri kyseinen tuote halutaan jättää pois asiakkaan seuraavasta kotijakelutoimituksesta.
- Hae asiakas ja mene Seuraava toimitus -välilehdelle, jossa näet, mitä tuotteita ja kuinka monta laatikkoa asiakkaalle on seuraavaksi menossa.
- Syötä uusi määrä haluamasi tuoterivin Toimitetaan-kenttään ja klikkaa Tallenna-nappia.
- Huomaa, että tuotemäärien muuttaminen on mahdotonta, jos toimituspäivään on aikaa alle kaksi viikkoa. Nämä muutokset tulee tehdä Metsäpolun asiakaspalveluun puh. 0303 9896.
- Hae asiakas ja mene Tuotesopimukset-välilehdelle, jossa näet ne tuotteet, joiden toimituksesta asiakkaalla on sopimus. Jos kulutus muuttuu, tuotesopimus täytyy korvata uudella. Klikkaa Muuta-nappia kyseisen tuotteen tuoterivillä.
- Syötä uusi vuorokausikulutus sille varattuun kenttään ja klikkaa Muuta sopimusta -nappia.
- Jos tuote on luonteeltaan sellainen, että sille on hankala laskea vuorokausikulutusta (kuten hygieniahousut), voit käyttää myös Vuosikiintiö-kenttää. Syötä kenttään tieto siitä, kuinka monta yksikköä toimituskaudessa (yleensä vuosi) tuotetta toimitetaan (esimerkiksi yksi pussi hygieniahousuja). Klikkaa lopuksi Muuta sopimusta -nappia.
- Hae asiakas ja mene Tuotesopimukset-välilehdelle.
- Klikkaa Lisää tuote -nappia.
- Näkyviin tulee lista tietokannassa olevista tuotteista. Löytääksesi nopeammin oikean tuotteen voit käyttää ruudun yläosassa olevaa tuotehakua, johon syötetään tuotteen nimi tai sen osa ja klikataan Hae tuote -nappia.
- Valitse oikea tuote ja syötä samalla vuorokausikulutus tai vuosikiintiö sille varattuun kenttään ja klikkaa Lisää tuote -nappia.
- Ohjelma lisää tuotteen automaattisesti seuraavaan toimitukseen ja laskee vuorokausikulutuksen tai vuosikiintiön perusteella sopivan määrän laatikoita tai pusseja toimitettavaksi.
- Huom! Kotijakelutoimitukset asiakkaalle tapahtuvat 4 kertaa vuodessa, joten toimitusten väli on pääsääntöisesti 3 kuukautta.
- Huomaa, että uusia tuotteita ei voi lisätä extranetissä, jos toimituspäivään on aikaa alle kaksi viikkoa, vaan nämä lisäykset tulee tehdä Metsäpolun asiakaspalvelun kautta puh. 0303 9896.
- Jos haluat jättää tuotteen pois vain seuraavasta toimituksesta, voit muuttaa asiakkaan Seuraava toimitus -välilehdellä kyseisen tuotteen tuoterivin Toimitetaan-kentän arvoksi nollan.
- Huom! Asiakkaan koko seuraavaa toimitusta ei saa siirtää nollaamalla kaikkien tuotteiden toimitusmääriä tai vuorokausikulutusta, vaan toimitus tulee siirtää muuttamalla toimituspäivämäärää.
- Voit myös lopettaa koko tuotetta koskevan toimitussopimuksen klikkaamalla Tuotesopimukset-välilehdellä Lakkauta-nappia kyseisen tuotteen kohdalla. Tällöin tuote poistuu kaikista tulevista toimituksista.
- Huomaa, että tuotesopimuksia ei voi muuttaa, jos seuraavaan toimituspäivään on aikaa alle kaksi viikkoa. Tällöin poistot tulee tehdä Metsäpolun asiakaspalvelun kautta puh. 0303 9896.
- Jos asiakkaalle ei enää mene toimituksia kuoleman tai muun syyn takia, voit poistaa hänet listaltasi.
- Tämä tapahtuu klikkaamalla asiakkaan Yhteystiedot-välilehden alaosassa olevia Merkitse kuolleeksi - tai Poista kotijakelun piiristä -nappeja.
- Jos klikkaat Poista kotijakelun piiristä -nappia, ohjelma kysyy sinulta vielä poiston syytä ja varmistusta. Kirjoita poiston syy sille varattuun kenttään ja vahvista poisto klikkaamalla Poista-nappia. Toimenpide poistaa kaikki asiakkaan tulevat toimitukset.
- Vaikka toimituspäivään olisi aikaa alle kaksi viikkoa, voit silti poistaa asiakkaan. Tästä toimenpiteestä lähtee automaattinen huomautusviesti Metsäpolulle, jotta huomaamme asian ajoissa.
- Asiakkaan siirto toiselle alueelle vaatii toimenpiteitä sen alueen vaippavastaavalta, jolta henkilö siirtyy pois.
- Hae asiakas ja mene Yhteystiedot-välilehdelle.
- Siirto alueelta toiselle -kohdassa on pudotusvalikko, jossa näkyvät kaikki saman kunnan alueet. Valitse se, jolle asiakas siirtyy ja klikkaa Siirrä-nappia.
- Asiakas poistuu omasta listastasi, ellei sinulle näy myös uusi alue.
- Asiakas ilmestyy automaattisesti uuden alueen vaippavastaavien listaan heidän kirjautuessaan sisään palveluun seuraavan kerran, tai klikkaamalla selaimen Päivitä-nappia, jos he ovat jo kirjautuneet sisään.
- Muista ilmoittaa uuden alueen vaippavastaaville, että olet siirtänyt henkilön heidän listalleen.
- Voit syöttää uuden asiakkaan toimitussopimuksen suoraan extranetiin.
- Klikkaa päävalikosta Lisää asiakas -välilehteä.
- Valitse pudotusvalikosta oikea aluetunnus ja syötä asiakkaan henkilötiedot niille varattuihin kenttiin.
- Merkitse asiakas hoitokotiin/palvelutaloon kirjoittamalla hoitokodin/palvelutalon nimi Hae hoitokotia/palvelutaloa -kenttään, jolloin saat näkyviin listan hakua vastanneista hoitokodeista/palvelutaloista. Valitse oikea hoitokoti/palvelutalo ja klikkaa Päivitä tiedot -nappia.
- Mikäli Postin kuljettaja saa jättää toimitettavat tuotteet asiakkaan oven taakse, jos ovea ei tulla aukaisemaan, merkitse tieto Oven taakse jättö -ruutuun. Klikkaa lopuksi Päivitä tiedot -nappia.
- Mikäli asiakas kuuluu Metsäpolun oman kuljetusauton jakelualueeseen (Espoo, Kirkkonummi), voit kirjoittaa myös viestin asiakkaan seuraavan kotijakelutoimituksen kuljetukseen liittyen Viesti kuljettajalle -kenttään.
- Jatka klikkaamalla Jatka tuotteiden lisäykseen -nappia.
- Klikkaa Lisää tuote -nappia Tuotesopimukset-välilehdellä.
- Näkyviin tulee lista tietokannassa olevista tuotteista. Löytääksesi nopeammin oikean tuotteen voit käyttää ruudun yläosassa olevaa tuotehakua, johon syötetään tuotteen nimi tai sen osa ja klikataan Hae tuote -nappia.
- Valitse oikea tuote ja syötä samalla vuorokausikulutus tai vuosikiintiö sille varattuun kenttään ja klikkaa Lisää tuote -nappia.
- Ohjelma lisää tuotteen automaattisesti ensimmäiseen toimitukseen ja laskee vuorokausikulutuksen tai vuosikiintiön perusteella sopivan määrän laatikoita tai pusseja toimitettavaksi.
- Huom! Kotijakelutoimitukset asiakkaalle tapahtuvat 4 kertaa vuodessa, joten toimitusten väli on pääsääntöisesti 3 kuukautta.
- Mene seuraavaksi Seuraava toimitus -välilehdelle ja syötä ensimmäisen toimituksen päivämäärä Seuraava toimituspäivä -kenttään ja klikkaa Tallenna-nappia.
- Huom! Uuden asiakkaan ensimmäisen toimituksen toimituspäivämäärä tulee olla 10-14 vuorokauden päässä siitä hetkestä, kun asiakas on perustettu extranetiin. Toimituspäivän tulee olla aina arkipäivä.
- Vinkki: Ehdota toimituspäivää -napilla saat arvion lähimmästä mahdollisesta kyseiselle alueelle menevästä toimituksesta. Kuljetuksen ajankohtaa saatetaan kuitenkin joutua muuttamaan ohjelman ehdottamasta päivämäärästä.
- Huomaa, että Metsäpolulla käydään vielä läpi extranetin kautta lisätyt uudet asiakkaat ja saatamme tarvittaessa muuttaa toimituspäivää, jos toimitus ei ehdotettuna päivänä onnistukaan.
- Asiakkaalle on mahdollista tehdä omakustanteinen lisätilaus ilman erillisiä toimituskuluja asiakkaan seuraavan kotijakelutoimituksen yhteyteen.
- Hae asiakas ja mene Lisätilaus-välilehdelle.
- Klikkaa Tee lisätilaus xx.xx.xxxx toimitukseen -linkkiä.
- Valitse tilattava tuote pudotusvalikosta ja klikkaa Lisää koriin -nappia kyseisellä tuoterivillä. Lisättyäsi tuotteen ostoskoriin pääset muokkaamaan tilattavien tuotteiden lukumäärää Määrä-kentässä. Muutettuasi Määrä-kentän arvoa klikkaa Päivitä loppusumma -nappia, jotta näet koko tilauksen loppusumman.
- Lisättyäsi kaikki haluamasi tuotteet ostoskoriin, klikkaa Tee tilaus -nappia.
- Pääset tarkastelemaan tehdyn lisätilauksen sisältöä Seuraava toimitus -välilehdellä.
- Päävalikon Raportit-välilehdeltä löytyy hakutoiminto, jolla saat raportteja menneistä ja tulevista toimituksista haluamillasi aikaväleillä ja alueilla. Raportteja menneistä toimituksista pystyt muokkaamaan myös viidellä eri erittelyperusteella (alue, asiakas, tuoteryhmä, tuote, tuotepakkaus) haluamassasi järjestyksessä.